טוב לדעתצפה בהכל

חינוך מונטסורי לגיל הרך- 5 עקרונות הבסיס של השיטה

חינוך מונטסורי לגיל הרך דוגל במתן כבוד, זכות בחירה, התייחסות אישית ועידוד יכולות מוטוריקה עדינה, בואו ללמוד ולהבין את השיטה המרתקת הזו.

 יש הרבה שיטות חינוך שונות אבל היום אי אפשר להתעלם מהשיטה של חינוך מונטסורי. שיטת החינוך תפסה תאוצה בשנים האחרונות בין אם בחינוך עצמו ובין עם בסוגי צעצועים ומשחקים מותאמים, הדגש הגדול הוא חינוך מונטסורי לגיל הרך וכבר נסביר את הסיבה לכך. 

5 העקרונות המרכזיים העומדים בבסיס שיטת החינוך מונטסורי לגיל הרך

 

1. דגש על המוח הסופג – גיל לידה עד גיל 6

מריה מונטסורי מבססת השיטה ביצעה תצפיות על מאות ילדים ומתוך המסקנות שאספה יצרה את שיטת החינוך המפורסמת. היא שמה דגש גדול על תקופת הילדות מיום הלידה ועד לגיל 6 בערך, בגיל זה המוח של הילדים הוא "מוח סופג", הכוונה שבתווך גילאים האלו הילדים לומדים ללא שום מאמץ, יכולת ריכוז, מודעות לתהליך או טכניקת למידה. ההתייחסות היא לעובדה כי עד לגיל 6 ילדים לומדים על ידיד ספיגת מידע מהסביבה לבד, כיוון שהמידע מגיע על ידי ספיגה מהסביבה יש להתאים את הסביבה בגירויים והפעלות המתאימות להתפתחות של הילד ובכך לעודד אותו ללמידה איכותית. 

2. חינוך מונטסורי לגיל הרך דוגלים קודם כל ולפני הכול בכבוד לילדים

בכל הנוגע להתייחסות כלפי הילדים יש בשיטת החינוך עקרונות מנחים מאוד ברורים, לא משנה כמה הילד צעיר יש להתייחס אליו כאדם אינדיווידואלי עם צרכים ורצונות עצמאיים. מתוך הבנה כי גם בגיל צעיר לילדים או לתינוקות צריכים ורצונות משל עצמם יש להבין כי הם בתחילת דרכם בעולם ורק לומדים לגלות את עצמם ואת הסביבה ולכן יש להעניק להם מקסימום של מרחב.

בשיטת החינוך הפורמלי קיים פער בכבוד ובמעמד בהיררכיה בין המחנכים ולבין הילדים ואילו מונטסורי האמינה כי יש לכבד גם את הילדים, את המרחב האישי שלהם, את הבחירות ואת הרצונות האישיים שלהם. כמו כן, עקרון נוסף בשיטה הוא הענקת עצמאות תואמת התפתחות. לדוגמא, כאשר מתפתח ויכוח או מריבה בין ילדים בחינוך מונטסורי לגיל הרך, הילדים אחראים בעצמם על יישוב הסכסוך והגעה לפתרון ולשלום בין כולם. המורה בסיטואציה משמש לדוגמא אישית ולא לקביעת התוצאות ולהנחיית פקודות. 

3. בחירה עצמאית ואמונה בילד  

על פי הגישה של מונטסורי יש לתת לילד את זכות הבחירה כבר מגיל צעיר, הגישה תומכת באמונה כי יש לתת לילד את הכלים לעשות דברים בעצמו ולא לעשותם בשבילו. בדרך זו הילד לומד עצמאות וביטחון כי ביכולתו לעשות דברים בעצמו, בנוסף הילד מרגיש כי סומכים עליו ונותנים לו מקום פעיל בקבלת ההחלטות הרלוונטיות אליו. אחד ממשפטי המפתח של הגישה הוא- "עזור לי לעשות זאת בעצמי". כמובן שמתן זכות הבחירה תואם את גיל והתפתחות הילד, לדוגמא: בגני הילדים הצעצועים והמשחקים מוצגים בצורה פתוחה וחופשית שכל ילד יוכל לקחת איזה משחק שהוא רוצה מתי שהוא רוצה אותו. 

4. שיטות פיתוח המוטוריקה בחינוך מונטסורי לגיל הרך

בגישת החינוך מונטסורי לגיל הרך מאמינים כי "מה שהיד עושה הראש זוכר" והרבה מתבסס על הנחה זו. הרבה משיטות החינוך הן למידה דרך עבודה ודרך פיתוח מיומנויות של מוטוריקה עדינה כדי להשיג שליטה מקסימלית על הידיים. רמת המשימות כמובן עולה בהדרגה בהתאם ליכולות ולגיל הילד אך המטרה נשארה כשהייתה, להשיג שליטה מלאה ומחלטת על היכולות וכישורי המוטוריקה העדינה

5. המדריך ותפקידו במשימת הלמידה העצמאית

בחינוך המונטסורי אין מורים או גנות אלא מדריכים, תפקידם של המדריכים זה ללוות ולעודד את ההתפתחות הטבעית של הילד, לדאוג לסביבה מותאמת להוות דוגמא אבל הם לא מלמדים בצורה הרגילה אותה אנחנו מכירים. לכל ילד יש תוכנית אישית שבנה עבורו המדריך האישי שלו, את התוכנית בונה המדריך בהתבסס על תצפיות שערך ובכך מתאים אותה ליכולות, לתחומי העניין ולרצונות האישיים של הילד. כמו שציינו, המדריך לא מלמד את הילד בצורה המוכרת אלא מתאים את הסביבה של הילד למה שעלה מהתצפיות שלו ובכך מאפשר לילד ללמוד ולצמוח בעצמו. כל המטרה היא ללמד את הילדים לא על ידי העברת ידע אלא על ידי חיזוק יכולת הלמידה הטבעית, עידוד הסקרנות ומתן האפשרות לחקור ולבדוק. 

אהבתם? קראו גם את –

איך תדעו אם נדבקתם בווריאנט אומיקרון? אלו הסימפטומים 

משרד הבריאות – להשיב שימוש באיכוני השב”כ

מאמרים קשורים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Back to top button